operabyrån

Christina Larsson Malmberg och barockviolinisten Catalina Langborn är konstnärliga ledare för Operabyrån, som just ingår i ett flerårigt samarbete med Konserthuset Stockholm. Sedan 2018 har 4 produktioner spelats i Grünewaldsalen där den röda tråden är kvinnors musik och kvinnors berättelser: Artemisia (2020), Strozzi 400 år! (2019), Mystikens systrar (2019), och Ingjutet i mitt hjärta (2018). Förutom dessa produktioner erbjuder Operabyrån familjeföreställningen Sångfågeln, som bl a spelas genom Länsmusiken i Stockholm hösten 2021. Inför våren 2022 planeras en helt ny premiär. Håll ögonen öppna för ny information som kommer snart!

Se www.operabyran.se eller följ Operabyrån på Facebook för senaste nytt!

Strozzi 400 år! (Elisabeth Ohlson)

Strozzi 400 år! (Elisabeth Ohlson)

Sångfågeln (Elisabeth Ohlson)

Sångfågeln (Elisabeth Ohlson)

”Vackert som en barockmålning av Tizian, operamässigt expressivt och flödande av musikalisk lust och finess... Och som de musicerar! Anna Zanders och Christina Larsson Malmbergs röster porlar som bäckar i Strozzis sensuella duokantater” SvD 

”Historien om Artemisia Gentileschi är en brutal metoo-berättelse från 1600-talet... Från de första snabba cembalotonerna till det sista ackordet sitter vi som bergtagna.” (Allehanda)

”Mystikens systrar är en scenisk konsert som både fängslar och frälser, med musik som tycks jubla av lika delar feministisk som gudomlig kraft” (DN Johanna Paulsson)

”En gedigen skönhetsupplevelse… Operabyrån är en proffsig och frisk fläkt i barockens värld. Håll utkik efter dem!" (Corren)

"Christina Larsson Malmbergs sopran svävar och drillar och ibland lyfter i extas som en lyrisk böneutropare.... Catarina Assandras musik från sent 1500-tal är underskön och djupt gripande..." (Örnsköldsvik Allehanda)

"Visste ni att det pågår en feministisk undergroundrörelse inom samtidsoperan? Det handlar om att göra nya verk av gammal musik skriven av bortglömda, gärna kvinnliga, kompositörer. Och det är mer än bara smart recycling – det är ett detektivarbete som sätter ljus på tonsättare man inte visste fanns.... Skickliga sångare och musiker från den alternativa svenska barockscenens toppskikt." (Expressen)

 

Artemisa (Elisabeth Ohlson)

Artemisa (Elisabeth Ohlson)

OM OPERABYRÅN

Operabyrån skapar föreställningar som tar med publiken till barockmusikens känslofulla värld, med ämnen som är lika angelägna idag som då. Musikerna spelar mestadels utantill, för att komma så nära publiken som möjligt och vara en självklar del i dramat tillsammans med sångarna. Operabyråns ambition är att lyfta de bortglömda kvinnorna, bryta hierarkier och traditioner och beröra på djupet.

Operabyrån bildades 2010. Den första uppmärksammade föreställningen Lovisa Ulrika, med svensk 1700-talsmusik och modern dans, har hittills spelats 41 gånger, bl a på Confidencen, vid Musik vid Siljan, i Eric Ericsson-hallen och på skolturnéer över hela landet. 

Kurtisanen & Kärleken, inspirerad av tonsättaren Barbara Strozzi, skapades sommaren 2013 då Operabyrån var Artists in residence vid Vadstena-Akademien. Sedan dess har man turnerat med föreställningen i Östersund, Härnösand och Stockholm, sammanlagt 18 föreställningar, bland annat på Stockholm Early Music Festival, Konserthuset i Västerås mm... 

Ingjutet i mitt hjärta hade premiär 2016, inspirerad av tonsättaren Antonia Bembo. I den blandas barockmusik med nyskriven elektronisk musik av Mattias Petersson. Regi Helena Röhr. Efter urpremiären på Musikaliska har den spelats i Göteborg, Malmö, Sundsvall, Härnösand, Kramfors och Halland Opera & Vocal festival, samt på Feministisk Barock Festival i Köpenhamn och Specs On! i Berlin.

Januari 2016 arrangerade Operabyrån den feministiska barockfestivalen Barocka Kvinnor på Röda Sten Konsthall i Göteborg. Fokus på festivalen var bortglömda kvinnliga tonsättare och konstnärer. Förutom konserter, performance och opera bjöds det in till panelsamtal och musik och jämställdhet.

2017 skapades den sceniska konserten Mystikens systrar, i regi av Elisabet Ljungar. Konserten turnerade 2017 i Samspel Sveriges regi, och har sedan spelats på bla Nordmaling Baroque & Beyond och Konserthuset Stockholm, samt sänts i Sveriges Radio. Under 2019 utvecklades konserten då Operabyrån bjöd in kyrkokörer att medverka.

Barnföreställningen Sångfågeln hade premiär på Confidencen 2018, turnerade under sommaren i serien Musik på Sörmländska Slott och Herresäten, och har spelats på skolor i Sörmland och Stockholm under flera år. Föreställningen är fortfarande bokningsbar och subventioneras av Länsmusiken i Stockholm.

2019 firade Operabyrån Barbara Strozzis jubileums år med den koreograferade konserten “Strozzi 400 år!” tillsammans med dansaren Emelie Wahlman, på Konserthuset Stockholm, Nordmaling Baroque & Beyond samt turné med Musik i Syd.

2020 skapades föreställningen Artemisia, om konstnären Artemisia Gentileschi, i regi av Elisabet Ljungar. Föreställningen hade premiär på Konserthuset Stockholm, samt turnerade med Estrad Norr och Musik Västernorrland.

I samband med skolföreställningar håller Operabyrån workshops i tex barockdans, barockmusik eller ämnen som “makt och genus”. Detta för att bygga relationer med elever, ge dem en bakgrund till föreställningen och för att väcka frågeställningar som berör dem idag. Operabyrån har också gett masterclass i barocksång, med musik skriven av kvinnor, vilket varit mycket uppskattat.

2014-2016 medverkade Operabyrån i det konstnärliga forskningsprojektet ”Att iscensätta barockmusik - och belysa tidlösa genusaspekter” där man utforskade och analyserade verksamheten, den konstnärliga processen och interaktionen med publiken.

Operabyrån har flera gånger gästföreläst på Kungl. Musikhögskolan i frilanskunskap, och medverkat i paneldebatter om konstnärligt entreprenörskap, musik och jämställdhet

Operabyrån grundades och drivs av sopranen Christina Larsson Malmberg och barockviolinisten Catalina Langborn. 

AffischA3_operabyran(2015)1200.jpg
Skärmavbild 2016-08-30 kl. 15.57.23.png

 

Läs mer och följ arbetet bakom scenen på:

www.operabyran.se
www.twitter.com/operabyran
www.instagram.com/operabyran